« Home | Dam Dam Dum Bunyi Mercun » | Bali to Beijing » | Last Weekend » | 3 Ramadhan » | Ramadhan Al- Mubarak » | Rumah Ku Syurga Ku » | Family Day » | Hari MInggu » | Diary Baby Ibu 1 » | Gambat kahwin c.hanif n CT »

Syawal Telah Menjelma

Amacam raya ni kengkawan rata2 blog yg aku baca semua happening giler....harap2 ok le semua kan.Tahun ni kali pertama beraya bersama suami ..mesti mana2 kengkawan yg dulu2 br kahwin tahu kan betapa syahdu pertama kali meminta maaf di pagi raya..kelakor pun ada..gitu le aku jugak...Seronok betul pg2 raya tu siapakan suami sebelum pegi solat raya..best betul n balik dari solat meminta maaf gan suami...syahdu....Alhamdulilah setelah lama dpt juga akhir nya ckp pose ..tahun ni pose 29 hari je ..so takyah le aku menganti nanti..nak laksana kan pose 6 je liat sikit ni..i'allah aku try nanti....last ckp pose rasanya masa umur 12 tahun kot sebelum akil baligh dulu..then takde chance le..faham2 jelahkan org pompuan.Kat bawah aku cite kan aktiviti sepanjang raya tahun nie yee

Malam raya....

Tahun suami kena bekerja di mlm n hari raya nasib baik shift mlm n rumah mak sebelah rumah je so tak leh rasa boring.Tolong mak masak utk raya esoknya.Macam biasa le menu kuah lodeh,sambal kacang ,rendang ayam n nasi impit n by request aku mak buat kan ketupat...yummy tu mlm raya aku dah belasah dulu tak tunggu esok raya pun.Rumah aku pun dah siap kemas sebelum suami pi kerja .Tambah lak gan haruman minyak lavender yg aku bakar kan perggh harum rumah aku terasa nyaman sekali.Sebelum tido gosok kan baju raya suami (actually bkn baju baru pun suami pakai baju masa nikah elok lg nasib baik muat ) n aku lak pakai baju raya 2 tahun lepas warna kuning nak match gan suami yg nasib baik masih muat w'pun takleh kancing dah ...kui kui kui..belasah je lah bkn org ingat pun aku pakai baju tu sebab jarang pakai...So sendondon le hari tu k;rg .Pagi raya automatik lak aku bangun.Senang lak pulak selalu liat sikit.Ialah dah jadi isteri org kan.Suami pun tegur cepat bangun ialah kan pagi raya tu.Suami kerja mlm raya so balik pg tu aku siapkan dia utk solat raya.Hensem tgk suami dah pakai baju melayu siap samping..teringat le masa nikah dulu pulak...Aku tak ikut suami solat sebab tak siap mandi lg.So sementara suami pi solat aku bersiap le sebab dia balik nanti nak minta maaf.Lepas bermaaf-maafan pegi rumah mak yg sebelah rumah je utk b'fast.Aku kongsi je gan mak utk masak raya.Almaklum aku ni bln le pandai sangat tukang potong2 je lah.Dah lepas b;fast n bermaaf-maafan gan mak ..kami ramai2 takle ramai sangat sebab 2 kakak aku balik side suami....pergi ke kubur Atuk.1st time tahun ni k'rg melawat tanah perkuburan di pagi raya.So nanti akan jadi rutin le tiap2 tahun.Lepas melawat kubur arwah atuk pi melawat kubur FIL lak..kat bukit cheras tu meriah betul kat situ...nasib baik aku dah siap awal2 bunga kalau tak beli kat situ mahal giler dah le ciput.Then ke rumah mak mertua lak....lama gak le pegi sana dah lepas minta maaf beraya ke tpt lain lak hingga ke Banting pkl 8 lebih sampai rumah .

Raya KEdua....

Beraya ke rumah makcik2 je tu pun kira penat jugak tu..kesian suami dengan tak ckp tido ke ikut..K;rg balik awal le sikit hari tu

Raya ketiga
Beraya rumah kakak sulung je..sebab mlm tu plan balik ke POntian.Mlm pkl 9 lebih br bertolak.Ialah bkn senang nak mengumpul semua sekali utk balik ..kena menunggu org2 lain.Konvoi 3 kereta.Sampai kat pontian pkl 4 pagi but b4 that krg singgah di parit jawa batu pahat makan asam pedas di pagi hari.Kat johor tu le yg fames sekali...gerai tu jual asam pedas je menu with nasi putih.Suami aku dulu tak leh mkn pedas skrg dah favourite mkn asam pedas tapi masakan mak mertua le bkn aku kah kah kah...sampai je rumah Pak andak apa lgi tido le .

Raya keempat...

Di kg mana lah org bangun lambat kan pkl 7 lebij rumah pak andak aku dah bising gan suara anak2 dia yg kecik2 tu...apalg potong stim le aku nak tido dah bising tu.Bangun le apalagi b'fast n tlg mana patut tlg.Ramai gak org kg dtg melawat rumah pak andak aku.Nasib baik le rumah skrg dah besar selesa sikit balik ramai.Menu t;hari tu asam pedas lg.Memasing aku tgk berselera je mkn tapi aku tak sebab nasi lembik..ptg selera aku tapi mkn jugak le.Pkl 3 k'rg bertolak balik n actually nak ke Batu pahat lak melawat sedara .Dah ke batu pahat balik ke home town aku sebab situ le aku lahir je but membesar di KL.Mula2 sampai muar k'rg cari apalagi MEE BANDUNG MUAR yg fames tu le....sape pernah mkn..kat situ jelah best tau...murah pun murah rm2.50 satu pinggan..kuah dia mmg yummy gilerr..dah mkn br le kerumah sedara lak..actually tu dulu le kg atuk aku..but sebab perebutan tanah k'rg takde kg dah biasa le kan sebab tanah ni sedara mkn sedara.Adik beradik malas gaduh lepas kan je.Sedih tgk rumah arwah atuk yg terbiar n dah nak runtuh.Kita takleh buat ape sebab rumah tu atas tanah org lain dah.Sedih tu sebab dari kecik kalau cuti sekolah rumah tu le k'rg stay n tpt main tgk mcm tu nak nangis je....Tapi aku rasa org rampas tanah tu tuhan dah balas jahat dia tu...anak cina mkn pengat sendiri mahu ingat le kan.Sampai rumah sedara mkn lg tu...pecah perut..then tu le rumah terkakhir krg pegi kat johor then terus balik ke KL

So itu le bebel aku sepanjang raya..sorry la ekk kekawan panjang lebar lak ekk.Sebenar br hari dpt habis tulis tergantung dr semalam byk gangguan le..Ok le hingga jumpa next blog ekk...

sakan sungguh mak labu pi beraya noo.....

anak cina makan pengat
sendiri mau ingat

ekekeke aku suka pantun tuh ekeke

lagi sakan si echa ni beraya. cuba pegi timbang skit tengok berat naik berapa skarang? ekeke

wow.. seronok nye mek buyong gi jalan raya. Tu baru gi rmh sedara-mara, belum lagi gi open house. Nampaknya lepas habis raya ni cuba-cuba lah gi timbang aku sure berat badan kau mesti dah bertambah.. Tapi tak pe janji kau and baby sehat. Due date bila...? semoga bhg dgn kehadiran c comel. Aku still berharap suatu hari aku akan melalui situasi yg sama cam kau. Cite le skit pengalaman 1st pregnent...

Oren & Uda

MEmang sakan raya tahun ni....mcm nak pecah perut ni mkn je..memang sure naik nye badan nie...mana tak makan je kerja nye...

Lempoyang

I'allah satu hari nanti akan lalui juga...ade tulis dlm blog ni sikit2 le pasal pregnant ni...mmg indah le..sebab takde alah teruk biasa2 je..pose pun ckp sebulan alhamdulilah..so far mmg takde masalah ...anak dlm perut ni membesar very well ikut doctor ckp.Mungkin dari sblm pregnant dah doa jgn le teruk keadaan masa pregnant n bg sihat le badan ni..sebab tgk kekawan kesian d'rg mabuk masa pregnant..bahagian masing2 kan..just berdoa je..

Post a Comment