« Home | Introducing My Lil' Girl » | My signature » | Al-fatihah........... » | Cite-cite » | Hari pertama..... » | Selamat bercuti » | Thaqif Diaper free » | Coti2.. » | Kena ragut » | 4th Anniversary »

Cerita Berpantang

Hari ni dah hari ke 41 aku berpantang di rumah mak aku. Walaupun plan pada mula aku hanya plan stay rumah mak aku sampai habis berurut tapi nampak nye tak jadi ler. Aku akan dok sini sampai habis pantang. Actually aku bpantang rumah mak bkn ler bmaksud aku akan goyang kaki jer n terbaring jer takyah buat keje. Utk info mak aku tu still keje, so aku kena ler uruskan diri sendiri bila waktu siang. Mak aku hanya dpt cuti 4 hari jer tu pun ms aku kena berurut n pegi hospital ms awal lepas bsalin then sendiri jaga ler aku.

Aku nak cite psl cara aku berpantang sebenarnya, aku ni still lagi follow pantang org dulu but not 100% ler. Tak terikut aku kalau dibuatnya. Aku follow mana aku rasa masuk akal and aku suke ler. Aku still pakai bengkung, bertungku, pakai param n pilis. Penting tu berbengkung blh mengecikkan perut ku aku rasa mmg dah tlebih besar ni. Tang makan bpantang jugak ler . Hari2 menu ikan, mesti ada sayur peria atau brocolli yg aku celur then paling penting is pegaga ,rasa tak lengkap jer kalau takde. Air suam mmg aku akan ambik byk tiap2 hari sebab aku menyusu badan kan Sofea. Bila time bfast aku ambik oat campur kurma with susu. Buah lak aku ambik orange and apple.

Aku still juga ikut bpantang tak keluar rumah selama 44 hari, maybe sebab kat rumah mak aku kot so tpaksa ler ikut cara dia kan. Lagi pun if nak beli ape2 aku order kat husband, adik or makcik aku utk beli so takde ler chance aku nak keluarkan, tapi kalu pantang kat rumah sendiri mesti ade keluar agaknyakan kihkihkih. Alhamdulilah ler kan sebab parents aku duk kat KL jugak so nak tumpang bpantang pun dekat ler.

Berpantang anak ke 2nd is totally diff gan anak 1st sebab nya kan, masa anak 1st aku ingat lagi ape keje pun tak blh buat sebab takut nanti bentan. Tiap2 pagi mak aku dah panas kan tungku and masakkan utk aku. Nanti husband balik keje masakkan nasi , angkat baju n sapu rumah. Aku lak hanya melayan thaqif and lipat baju, but bpantang kali ni semua itu tidak akan aku rasa lagi sebabnya sepanjang bpantang thaqif tak kena nursery sebab dr rumah parents nak hantar jauh sgt so kena ler jaga. Aku rasa btl2 bpantang hanya pada 3 minggu pertama jer lepas tu aku dah ligat buat keje rumah. Aku masak sendiri, mandikan anak sendiri and kemas rumah. Aku kesian juga kat mak aku dia bekerja n balik keja mesti penat kan so aku tlg ler serba sedikit keje rumah. Lagipun if tak buat ape2 pun rasa tak best lak kan.

Tu jer ler dpt aku kongsi kan cara aku bpantang. Sorry ler kalau boring ekk.

Note: tak sabar nak tunggu hari ke 44.....





Labels: