« Home | Dam Dam Dum Bunyi Mercun » | Selamat Hari Raya Aidilfitri 1427 Hijrah » | Rindunyaaaa........& Selamat Berpuasa » | Bulan August » | Jemputan Kenduri » | Akhirnya » | Itu ini » | Rutin Baru » | Aku Kembali....... » | Macam2 Cerita »

CAMNE RAYA?




More pictures raya at my Fp: http://echagallery.fotopages.com


Dam dam dum bunyi mercun……assalammuailaikum ..camne raya frens tahun ni..meriah n gumbira tak?...Pada sesape bertambah ahli keluarga tu mesti happy mcm aku jugak kan..ialah mcm aku 1st time beraya gan anak mmg syok giler…ialah ternanti anak bujang aku tu pakai baju melayu and bersongkok..sungguh segak like atuk dia said thaqif mcm Ghafar Baba..hensem ke?..kalau mcm Hani mohsin ok gak kan….

Tahun ni ikut turn beraya kat mana?..Aku turn rumah mertua yang hanya 20km je dari rumah mak aku..tapi terasa syahdu gak di pagi raya..lagi2 aku rindu pada masakan mak aku yang takkan sama gan orang lain…Selalu pagi raya mak aku akan masak ketupat or nasi impit berlaukkan kuah lodeh ( paling faveret ) , kuah kacang and rending ayam..yummmy terasa lapar lak bila tulis menu tu….aku bkn le nak compare kan tapi rumah mak mertua aku hari tu masak rendang ayam and ayam sambal je…tu syahdu aku mengingatkan balik tu….

Petang sehari sebelum raya aku dah pi rumah MIL..tido kat situ for 2 days….aku dok membayangkan ape le suasana kat rumah mak aku…tahun ni 2 orang kakak aku yang dah kahwin turn beraya kat rumah mak aku..drg bkn dok jauh pun sorang kat Ampang n sorang lg kat Kota Damansara…just angah aku je tido rumah mak aku ..Along tak sebab dia kate rumah dekat..just aku je le takde..selalu mlm2 b4 raya aku akan meratah lauk yang mak aku masak for raya esok..sodap gilerr…tahun ni tak dapat..lagi satu aku tak puas makan..later nak suruh mak aku masak….

Raya tahun ni pun tak merasa solat raya lagi….kesian nak tinggalkan thaqif….lepas hubby balik solat aku memohon maaf zahir dan batin…takde angpau raya tahun ni..uwaaaaa..lepas tu aku bermaafan gan MIL aku lak…then krg pi melawat kubur arwah FIL..meriah giler kat perkuburan Cheras tu mcm ade festa lak aku tgk sebab siap ade orang jual burger and air kat luar perkuburan tu..Ade gak hari tu yang meninggal dunia..Al Fatihah untuk arwah/allahyarham…..

Lepas ke kubur pi beraya rumah anak angkat MIL aku lak kat Kajang..dlm hati meronta nak balik rumah mak aku..tapi sabar je sebab tahun ni turn hubby aku…lepas pi Kajang baru dpt balik rumah mak aku..but b4 that aku melawat kubur Tok Jah aku kat puchong….menangis lagi aku tahun ni kat kubur atuk Jah..sedih sangat sebab masa tu bawa Thaqif..then hubby blh bercakap atuk Jah ni bawah cicit ni melawat kubur atuk Jah..lagi syahdu le aku….balik kubur terus ke kubur mak….rumah aku meriah sebab sepupu2 aku ade kat situ gak…1st thing aku buat ialah makan…blh sampai lupe nak minta maaf..selesai makan baru le aku bermaafan gan mak ,ayah n adik beradik aku….then sambung lg beraya rumah2 sedara mara sampai ke pkl 10 balik rumah mertua…

Raya kedua lak aku balik ke Muar ..balik hari je melawat kubur Atuk Mahat and abg aku Hashim….sempat le krg membersihkan sekali…then melawat sedara mara kat situ..kg kat Muor tu byk kenangan manis aku masa kecik2 sebab bila cuti sekolah parent aku hantar sana…..

Dah habis beraya krg pi Bandar Muor pekena mee bandung..tpt yang selalu pegi tutup lak..so pegi le gerai lain kat Tanjung tu..byk kureng le mee bandung kat situ…tapi layan je le….balik tu singgah ke Senawang rumah mertua Along aku..sampai rumah raya kedua tu pkl 2 pagi..sakan betul beraya tahun ni…tapi alhamdulilah perjalanan pergi and balik selamat kami semua..tu yang aku selalu doakan…

beraya sakan, byk le thaqif dpt kumpul duit raya..

Comelnya thaqif....amboi...bergaya dengan cermin matanya lagik...hehehe...

Alhamdulillah Nero dan keluarga selamat dalam perjalanan...

best ek beraya...akak tak balik kampung tahun ni sbb dlm pantang...comel tol baby tu...dah besar dah dia skang ek?

Lempoyak....

Blh tahan jugak le collection..br le tahu camne feel ibu2 mengumpul duit raya anak

Kak Lady..
Alhamdulilah selamat

Alex Lacey...

Yelah kak dlm pantang kena le duk rumah ekk..nasib baik sempat mkn rendang kan..dah besar kak now dah 7 bln

ghafar baba kata atuk dia..hehehe..xde ker yg lagi ensem dr tu..
ensem tul dia ngan baju melayu merah..

salam perkenalan, got ur blog from IV ;). Do visit my humble blog.. mainly pasal bf. Baru ajer nak start blog-blog nih hehe

mak aihhh, merahnya... cam menyala-nyala pulak! dah besar thafiq ek, kejap jeee kann.

thanks lawat blog aku...nanti ader masa aku study blog ko yerk...apepun aku nak udpate blog aku dulu...muehehehehe....

Post a Comment